למה כדאי להיות יצירתי? איך יצירתיות יכולה לעזור?

יצירתיות היא יכולת מחשבתית המובילה את האדם להפקת תוצר מקורי בעל ערך.

היצירתיות נשענת על גמישות מחשבתית שמאפשרת חשיבה רב-ממדית ורב-כיוונית‏, כפי שמתאר האוורד גרדנר (חוקר מוכר ומשפיע) בתיאוריה על אינטליגנציות מרובות.

היצירתיות יכולה לבוא לידי ביטוי בכל אחד מתחומי העשייה של האדם‏. בהתאם לכך, התוצר של היצירתיות יכול להיות פתרון לבעיה, רעיון, המשגה, צורה אמנותית, תאוריה, תהליך למידה התגברות על חרדות וכו'.

מה משפיע על היצירתיות?

היצירתיות מושפעת ממגוון משתנים, כגון: מצב רוח‏, אינטליגנציה, תרבות, מסורת, אופי, מוסכמות חברתיות ועוד.

יכולת היצירתיות משתנה לאורך החיים. בגילאי הילדות שלפני תחילת הלימודים, ישנה תקופה בה כל ילד שופע יצירה. אולם בחלוף השנים, נפגעת היכולת היצירתית כך שבסופו של דבר רוב האנשים הבוגרים אינם מפגינים מספיק את יכולתם היצירתית‏.

האדם היצירתי

היצירתיות, על פי גרדנר, היא היכולת להגיע לפתרון בעיה, בכל תחום שהוא, בדרך חדשה ומקורית‏. בהתאם לכך, האדם היצירתי הוא בעל גישה פעילה ויוזמת‏. הוא פתוח כל הזמן למידע חדש, יש לו סקרנות רבה והוא שואף להחשף להזדמנויות ולאתגרים חדשים,הוא נהנה לחקור ולארגן מחדש אפשרויות שונות ומשתמש בפתרונות לא צפויים‏.

האנשים היצירתיים הבולטים ביותר, לטענתו, מאופיינים ברצון לקרוא תיגר על המוסכמות‏. האדם היצירתי יגדיר בעיות בדרכים השונות מהמקובל, הוא יאסוף ויארגן מידע תוך שבירת מוסכמות ויגלה יחסים חדשים ומורכבים בין נתונים.

מחקרים מראים: 4 שלבים בתהליך

ארבעת השלבים שזיהו החוקרים, סיפקו הבנה על התהליך אותו עובר האדם היצירתי, ושימשו כבסיס לעבודתם של חוקרים רבים נוספים שניתחו, הבהירו ופירשו את המודל ואף הוסיפו שלבים לתהליך.
ארבעת השלבים;

  1. שלב ההכנה
  2. שלב הדגירה
  3. שלב ההארה
  4. שלב האישור

כפי שנאמר, גם בתחומים רבים נוספים מחשיבים את היצירתיות כחלק חשוב בתהליך כמו תחום היזמות, עולם העסקים, הפסיכולוגיה, הפסיכותרפיה ועולם ההוראה והחינוך. בתחומים אלו הוסיפו החוקרים לבדוק ולחקור אנשים יצירתיים, במטרה להבין ולהרחיב את ההבנה בתהליכי למידה. אחד הגורמים הבולטים, שעלה כמשפיע, על השגת המטרות, שיפור וייעול התהליך ומימוש היצירתיות לכדי ביצוע, הוא גורם החזון.

על נושא החזון ארחיב בפוסט נוסף בהמשך..
ובינתיים תיהיו יצירתיים!
😉

סגור לתגובות.